Modefakta

Inom modevärlden finns det något idag som kallas för fast fashion eller snabbmode. Det är ett förhållningssätt till klädproduktion som gynnar snabbrörliga trender och låga priser framför miljömässigt och socialt ansvar. I syfte att snabbt producera stora volymer kläder sprider sig material av låg kvalitet, dålig hantering av leveranskedjan, trendreplikering och miljöskadliga metoder. Vår nuvarande konsumtion av snabbmode kommer till en hög kostnad, så vi tänkte att vi skulle sammanställa några viktiga fakta kring ämnet för att hjälpa till att lyfta fram behovet av förändring.

1. Världen använder uppskattningsvis 80 miljarder klädesplagg varje år, en ökning med 400 procent från för två decennier sedan
 
Prisvärdheten för snabbmodemärken har lett till att konsumenter köper mer än de behöver, med en attityd av engångsförmåga till kläder.

2. En av tre unga kvinnor, det största segmentet av konsumenter, anser att plagg som bärs en eller två gånger är gamla
 
Att köpa plagg från snabbmodemärken har aldrig varit enklare, men denna engångsinställning kommer på bekostnad av fabriksarbetarna och planeten.

3. Fast Fashion-företag designar kläder som går isär snabbt. De följer en strategi som kallas "planerad inkurans"
 
Denna strategi slösar inte bara med råresurser i onödan, den designar målmedvetet plagg för att verka omodernt för att manipulera konsumenter att köpa fler plagg.

4. 93 % av varumärkena som tillfrågats av Fashion Checker betalar inte plaggarbetare en lön att leva på
 
Det är allmänt känt att snabbmodemärken kraftigt utnyttjar sina arbetare baserade i utvecklingsländer, eftersom arbetarna ofta inte är fackliga medlemmar. Fackföreningar strävar efter att skydda sina medlemmar från oacceptabla säkerhets- och hygienförhållanden, oändliga arbetstider och låga löner.

5. 80 % av alla plaggarbetare är kvinnor
 
Även om snabbmodemärken har gett miljontals kvinnor sysselsättningsmöjligheter, utnyttjas kvinnor ofta när de arbetar i klädfabriker. De möter dåliga arbetsrättigheter och löner, sexuella trakasserier och mobbning av manliga seniora fabriksarbetare.

6. I april 2013 kollapsade Rana Plaza-byggnaden i Bangladesh och dödade 1 138 människor och skadade 2 500 människor, vilket gjorde den till den fjärde största industriella katastrofen i historien

Nästan åtta år efter Rana Plaza-katastrofen har snabbmodemärken fortfarande inte lärt sig av sina misstag - klädarbetare får fortfarande betalt under levnadslönen, lever och arbetar fortfarande under undermåliga förhållanden.

7. Modeindustrin står för 10 % av de årliga globala koldioxidutsläppen
 
Dessa höga mängder koldioxid kommer som ett resultat av jordbruksmetoder, bearbetningstekniker och transporter. Konventionell bomull - ett av de mest använda tygerna bidrar i hög grad till koldioxidutsläpp.

8. Textilsektorn står för 10 till 20 % av användningen av bekämpningsmedel

Kombinationen av användningen av "öppna kretslopp" och kraftig användning av bekämpningsmedel inom textilindustrin motsvarar en alltför stor mängd föroreningar och vattenföroreningar. Konventionell bomull är en av de värsta brottslingarna, ansvarig för ungefär 6 % av världens bekämpningsmedel.

9. Mindre än 11 ​​% av varumärkena implementerar återvinningsstrategier för sina varor
 
Snabbmodemärken är också ansvariga för att inte återvinna – men låt dig inte luras av rabattkoder som erbjuds för att återvinna gamla kläder! Dessa plagg återvinns sällan, istället används denna greenwashing-teknik som en strategi för att öka försäljningen av engångsplagg.

10. Att förlänga klädernas livslängd med bara 9 månaders aktiv användning skulle minska kol-, vatten- och avfallsfotavtrycken med 20-30 % vardera

För att avsluta på ett positivt sätt, här är ett sätt du kan minska effekten av din garderob! Ju längre du använder dina kläder, desto lägre miljöpåverkan. 

16 May 2023

Dollyblond var en blogg som drevs av fashionistan Elin; tjejen som inspirerade stora bloggprofiler som Kenza, Paow och Dessie. Elin blev som 21-åring moderedaktör på Devote som öppnade upp en modedel med namnet Fashion Corner på sajten.

Som moderedaktöret var det Elin som fick planera upplägget och skriva en del av artiklarna som publicerades. 

Elin har studerat modevetenskap på Stockholms universitet. Hon beskriver sig själv som en kreativ, glad och humoristisk tjej och brukar fynda sina fashionstatements i butiker som Zara, Mango, H&M Trend, Myrorna och Tradera.

Numera arbetar Elin på Inkstyle.

Lite mer om och av Elin:

Denna blogg skrivs inte längre av Elin men fortsätter att handla om mode, trender och design.


Senaste inläggen:

Prenumerera gärna på mitt nyhetsbrev:

Gilla mig på Facebook:

Facebook